dinsdag 22 februari 2011

Ding 9 Web 2.0

De Dingen die we nu doen heb ik nooit eerder bekeken. Zo "diep" ben ik nog nooit geweest.
Of ik na 23 Dingen blijf bloggen weet ik niet. Maar ik moet zeggen dat ik het een fantastisch middel vind om kennis op te doen en om ideeën en ervaringen uit te wisselen.
Belang voor de Bibliotheek:
Ik ben van mening dat je een weblog zowel voor intern als extern gebruik ingezet kan worden.
Wat RSS betreft heb ik begrepen dat we al een RSS-feed aan website van Kennemerwaard hebben gekoppeld zodat er bij elke wijziging bericht binnen komt. Wellicht is dat veel breder mogelijk.
Ik denk dat foto-editors voor bibliotheekgebruik heel goed te gebruiken zijn. Kijk naar het Smoelenboek dat nog moet worden gemaakt, of iets m.b.t. activiteiten voor en van het publiek. Het actueel houden van alles is wel noodzakelijk. Ook het maken van posters kan waarschijnlijk leuker en speelser dan nu het geval is. Met de foto's die er voor worden gebruikt kan ook meer worden gedaan. De bibliotheek zal zich zeker meer moeten gaan bezighouden met het uitlenen van digitale boeken en het verhuren van e-readers en e-books.

De laatste jaren is de communicatie wereldwijd door sms, e-mail, twitter, hyves e.d. enorm intensief geworden. Ik las vanmorgen in de krant dat na de aardbeving in Nieuw Zeeland mensen d.m.v. sms-en de plaats waar ze zaten ingesloten konden doorgeven en daardoor zijn gered. Geweldig! Nu ik zelf de eerste dingen van Web 2.0 hebt leren kennen - de Bloggs, RSS en online fotoalbums - merk ik dat ik al beter op het internet werk. Bovendien komen tijdens gesprekken termen me inmiddels bekend voor. Laatst gebeurde het zowaar dat ik tijdens zo'n "gebruikersgesprek" kon meepraten en iets over Flickr kon uitleggen.
Er zal nog veel over-en-weer gesproken en geleerd moeten worden m.b.t. de hele digitale (snel)weg die we als Bibliotheek nog hebben te gaan. Maar volgens mij zijn we op de goede weg.

2 opmerkingen:

  1. Zie je dat je vooruit gaat! Goed hoor dat geeft de burger moed en wordt het zelfs leuk :-) Heel leuk je huiskamerpuzzel.
    Waar is Michael Bubbel nou gebleven?
    Go girl!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prima stukje - je gaat lekker zo. Flickr voor het smoelenboek is een uitstekend idee. En de opmerking over posters is mij uit het hart gegrepen.

    BeantwoordenVerwijderen