woensdag 6 april 2011

Ding 19 Sociaal netwerken "Wordt jij mijn vriendje?"

De sociale netwerken Orkut, Facebook, Hyves, Linkedin en nog vast wel een paar andere heb ik nog nooit bezocht. Een poosje geleden - was nog geen cursist van 23dingen -  liet een goede vriend van me zijn facebookaccount zien en alle "vrienden" die hij inmiddels had vergaard. Ik was toch wel onder indruk, zag er leuk uit. Heb toen met hem een account voor mezelf aangemaakt met summiere gegevens in mijn profiel, omdat ik het een beetje eng vond met mijn hele hebben-en-houwen te facebook te staan. Niet lang daarna kwamen er maitjes bij me binnen of ik vriendin wilde worden. Die heb ik een poosje kunnen negeren. Maar, toen ik na een paar weken eens ging kijken hoe het er bij stond, schrok ik eigenlijk van het aantal mensen dat er opstond. Wat ik allemaal kon bekijken. Foto's e.d. die ik van de vrienden van mijn zgn. vrienden ook allemaal ter inzage kreeg. Dat was even wennen. Inmiddels ben ik ook een dikke vriendin van een paar collega's en ach, dat vind ik eigenlijk wel leuk. 


Maar ik moet bekennen dat ik niet erg geinteresseerd ben in de vakantiefoto's van mijn facebook vrienden. Laat staan foto's van de vrienden van die vrienden en dan daar weer een vriend van.
Ik realiseer me wel dat dit soort netwerken een blijvende affaire is. Lang achter de laptop zitten om al die vrienden bij te houden. Vakantie nemen is er niet meer bij. Waar men ook is, er wordt gewoon doorgemaild, gehuyved (..?) en getwitterd. Even legitiem afwezig zijn is er tegenwoordig niet meer bij.
Ik heb er eigenlijk geen mening over of dit goed is of niet.


Als je naar de enorme impact van Facebook en Hyves kijkt zou je denken dat de bibliotheek daar toch enorm van zou kunnen profiteren. Vraag me niet hoe. Geen idee hoe het voor de bibliotheek iets kan toevoegen. Maar er zijn vast mensen die wel het gat in deze markt zien. Dat hoor ik trouwens graag eens.

3 opmerkingen:

  1. Wat ik nu eigenlijk mis bij al die sociale netwerken is contact zoeken via al die flitsende netwerken en gewoon ergens afspreken om bij te praten onder het genot van een goed glas en een lekker hapje. Lijkt me een leuke aanvulling.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spookie sluit zich graag bij de opmerking van Flint aan. Waarom zou het een het ander moeten uitsluiten? Het niet legitiem afwezig kunnen zijn, daar doe ik niet aan mee - vind het niet gezond. Overigens kun je vrienden op internet ook in bulk voor relatief kleine bedragen inkopen - dus veel vrienden zegt niet zoveel. Waar ik van schrok is een artikel in de krant vorige week waarbij uit een onderzoek blijkt dat veel jonge meiden hun vriendinnen op web 2.0 meer waarderen dan hun vriendinnen van vlees en bloed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Keuzes maken en kritisch blijven. Als je dat doet kan het social network wel een aanvulling zijn. Beide vormen van contact kunnen naast elkaar bestaan. En beiden kosten tijd. Kiezen dus!

    BeantwoordenVerwijderen