maandag 18 april 2011

Ding 21 Aquabrowser / zoekmachines




Toen ik in grijs verleden bij de bibliotheek in dienst kwam, was het werken met catalogusbakken heel normaal. Een dikke pin midden onder in het laadje vastgeschroefd die het kaartje (waar een gat onderin zat) vasthield zodat de lener het niet kon meenemen als hij tussen de kasten ging zoeken.




De kaartjes werden op de typemachine getypt. Grote Adlers met enorme wagens waarin de kleine kaartjes soms verzopen. Het was allemaal heel kneuterig. Als een boek van de boekhandel kwam, werd het gestamboekt, geëtiketteerd, geplastificeerd, de annotatie van het boek - gemaakt op die typemachine - werd voorin geplakt als hoekje waar dan de uitleenkaart weer in kwam te zitten. Daar werden de nummers van de abonnementen van de leners genoteerd en ingehouden als het boek werd uitgeleend. Alles handwerk! En.... wat een contact met de leners. Die annotatie werd in meervoud gemaakt (zonder karbon). Die kaartjes moesten weer worden ingevoegd in catalogusbakken op schrijversnaam en op titel. Zorgvuldigheid geboden! Wanneer het een studieboek was, moest het ook nog in de systematische catalogus op SISO-nummer worden ingevoegd. Was voor de lener weer makkelijk zoeken in de studiekasten.
Als ik hier aan terugdenk voel ik me net zo oud als bijgevoegde typemachine.
 
Toen ik bij OBA bij my discoveries wou kijken kreeg ik een server error. Heb toen op bibliotheek.nl voor de lol even onder trefwoord Bureau gezocht. Na eerst een scala van mogelijkheden op dit trefwoord op boeken geklikt. Kreeg ik onmiddellijk Voskuil met het Bureau in alle delen op het scherm. En dat was mijn bedoeling. Geweldig! Korte lijnen. Slechts een heel kleine zoektocht. Volgens mij zijn de bibliotheken heel erg op de goede weg. De lener moet zonder al te veel ingewikkelde constructies zijn gading kunnen vinden!  

3 opmerkingen:

  1. Dat laatste is zeker de bedoeling. Maar de lezer wil ook kunnen reageren en reacties van anderen op bepaalde materialen kunnen zien, leeslijsten samenstellen etc. waar c-wise ook in begint te voorzien. Wat vind je daar van? Zou dat iets voor jou zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, de catalogusbakken op de Oudegracht. Leendert en Joke aan het roer. Toen hoefden we ons haar nog niet te verven. Weet je nog wel...........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen dat de bibliotheek op de goede weg is, maar wat mij betreft mag het allemaal wel wat meer vaart hebben. Ben je het daarmee eens?

    BeantwoordenVerwijderen